ЗДНВР: ________________________
Літературне
читання . Урок в 2 класі Трикратської ЗОШ І-ІІІ ст..
Вчитель
: Вовк Н.В.
Тема : Калина –
символ рідної землі .
Матеріал до
уроку: В . Скуратівський «Калина» , С. Жупанин «Буду я природі другом»
Мета і завдання:Збагачувати
знання учнів про історію нашого народу, про ро- слини – символи України;
удосконалювати читацькі навички. Розвивати нави- чки швидкого , правильного , свідомого читання ;
розвивати мовлення ; удо- сконалювати вміння виділяти головне , узагальнювати ,
читати за партиту -рою; виховувати любов
до рідного краю , до народних символів.
Обладнання: презентація до
уроку на електронних носіях; пісня Наталії Май «Червона калина» (відео) ;запис
укр. нар. пісні «Ой , у лузі калина» (Мінусов- ка); Державні символи України (стенд) ,
піручник «Літературне читання»
2 клас.; Інтерактивна дошка.
___________ Зміст уроку ___________
І Організація класу. Я
запрошую вас сьогодні до наступної подорожі . На нас чекають цікаві зупинки ,
на яких ми дізнаємося багато нового для себе та зможемо показати на що здатні і
ми. Ну то що ж ? Щасливої дороги!
ІІ . Гра –
подорож.
1
зупинка « Державні символи України»
Нещодавно ми взяли участь у Всеукраїнському конкурсі «Ми українці» , а саме
у проекті «Це наше – це твоє» , де ви виконували Гімн України. Що таке Гімн ?
Які ще державні символи ви знаєте?
2
зупинка «Народні символи України»
Сьогодні ми поговоримо саме про рослинні символи. Адже у
кожної країни є свій природний символ . Найчастіше – це рослини : дерева ,
квіти.
У цих символах відбивається душа того чи іншого народу , його історія ,
його традиції. Наприклад , У канадців – це кленовий лист , у росіян –
береза…
А ось наші рослинні символи
:
Соняшник:він незмінно ріс
на сільських городах , повертаючи свою золотисту голову за сонцем. Соняхи
вишивали на рушниках , скатертинах , святковому вбранні.
Верба-незмінний образ
українських пісень – веснянок .
Збудувавши хату, українці вважали за обов`язкове неподалік посадити вер- бу ; верби росли навкруги ставків , біля
колодязів . Відоме послів`я : « Де срібліє вербиця , там здорова водиця» . На
вербову неділю за тиждень до Великодня освячують вербові гілочки : доторкнутися
до людини освяченою вербою означає
оздоровити , зцілити її від хвороби.
У Запорозькій Січі вербовою
ложкою перевіряли добровольців. Оскільки
колись чоловік вирушаючи в дорогу . обов’язково брав із собою таку ложку , то
він мав її дістати , коли сідав до
гуртової каші. Того , хто не мав вербової ложки, могли запідозрити як ворога.
З вербою пов’язано багато цікавих
історій . Великий Кобзар на засланні в Орській фортеці посадив саме вербову
гілку . Він доглядав її . оберігав від пекучого проміння сонця. Вона нагадувала
йому рідну Україну. На знак вели-кої поваги до Тараса Шевченка казахський народ
оберігає ту вербу й до сто – годні.
Мальва – давній символ українського села , де ці високі з яскравими квітами
- дзвониками квіти росли колись біля
кожної хати. За давньою легендою, ма – льви – це сліди дівчат – українок , яких
гнали колись у неволю татарські заво- йовники.
3
зупинка « Веселка нотка» .
-
На цій зупинці ви дізнаєтеся якому народному символу
ми відведемо основну частину сьогоднішнього уроку.
Звучить пісня Наталії Май «Червона калина» у виконанні Насті Заграй.
-
Так про яку рослину ми будемо сьогодні дізнаватися багато
цікавого ?
Вчитель
: - Так . Саме з
калиною пов’язано багато поетичних образів . таких як калиновий міст , калинова
сопілка, калинові вуста . Калиною
Прикрашали
весільне обрядове деревце (Гільце), вінок молодої, коровай, оселю. З нею порівнювали дівочу красу, самих
дівчат . Недаремно , коли у батьків народжувався син , то на подвір` ї саджали дубок ( щоб ріс
таким самим міцним та сильним ) , а коли донька – кущ калини ( щоб
дівчинка була так само рум`яна та пишна)
.Про калину існує багато загадок.тож наступна зупинка . . .
4
зупинка «Загадкова» Діти промовляють загадки підготовлені
заздалегідь .
Загадки
про калину
І червона й соковита, Та гірка вона все літо. Припече мороз – вона Стала
добра і смачна .
За хатою у садочку,
у зеленому віночку Та червоних намистинах Стала пава молода . І збігаються всі діти, Щоб на неї поглядіти: За намисто кожен – смик Та
й укине на язик .
У
вінку зеленолистім , У червоному намисті, Видивляється у воду На свою хорошу вроду .
І не
дівчина , а червоні стрічки має .
В
лісі на горісі червоні хустки висять .
Навесні
білим цвітом , а восени червоним плодом.
Стоїть дід над водою з червоною бородою ; тільки сонечко пригріє, борода почервоніє .
Хто ж ці ягоди не знає, Від застуди їх приймає . І,як маків цвіт горить, Тільки це не малина. Що за ягода ? - … (калина)
Я– привітний кущик Весною білим цвітом зацвітаю, Восени червоними ягодами вітаю , Взимку птахів пригощаю .
У
сінокіс – гірка А в мороз солодка Що за ягідка ?
5
зупинка . «Прислів`їв» . Робота над прислів`ями . Калина – це символ краси української дівчини , символ дитини , символ
України .
Калина
– це не тільки окраса , це й глибокий символ
, наша спадщина. У народній творчості є багато прислів’їв про калину .
Без верби і калини нема України.
Любуйся калиною , коли цвіте , а
дитиною - коли росте.
Якй кущ , така й калина , яка мати ,
така й дитина.
Нема цвіту більшого , як цвіт на калині
, нема в світі ріднішого , як мати дитині .
6 зупинка «Словникова» Пояснення значення слів : символ , наруга , ганьба.
7
зупинка «Калинова» Робота над текстом В . Скуратівського « Калина»
а)читання оповідання вчителем. Прощоновевидізналисяпрослухавшиоповідання
б) Робота над словами з позначкою «Прочитайте правильно!» ( ст..69
підручника) – читання «відлунням»
; читання самостійне; читанняразомвголос,звертаючиувагунанаголоси. в)Читання «ланцюжком» . Гра « Ягідка» ( кому дали ягідку калини , той і
читає ) . г)Виразнечитаннятекстуокремимиучнями. д)Бесіда за змістом .
8
зупинка « Рухлива» . Фізкультхвилинка ( Музична пауза : українська
народна пісня « Ой, у лузі калина»)
9
зупинка « Поетична» . Діти декламують вірші , підготовлені заздалегідь.
Калина
Калина
пишним білим цвітом Покрила віти навесні, А восени , як згасне літо, Дарує ягідки рясні Зриваймо кетяги калини , Не забуваймо ми про те : Калина–символУкраїни , Калина – дерево святе .
Н . Лебідь
Що
за красуня? …
Що це за красуня в нашому садочку , У легкому,білому ніжному віночку !
Це калини кущик зацвіта весною , радує усіх нас дивною красою …
А як
прийде осінь І пожовкне листя , Одягне калина Червоне намисто
…
Ягідки калини- Символ України , Ця краса дівоча ніжна
й непорочна.
Надія М.
Зоряна калина
Говорила мати : -Не забудься,сину
, Як збудуєш хату , Посади
калину .
Білий цвіт калини - РадістьУкраїни, А вогнисті грона - Наша
кров червона.
Зоряна калина - Це краса і врода Нашої країни , Нашого
народу.
Пам`ятай же ,сину, Що
сказала мати , Посади калину В себе
коло хати .
В . Косовський
Калинонька Ось калина над водою Віти стеле по воді . Хто це щедрою рукою Їй намистечко надів? Червонясте,променисте, Розцвітає , як вогні , Дай хоч трошечки намиста, Калинонька і
мені.
Марія
Познанська
Калинонька
Серед
поля, край села Калинонька зацвіла, Ніби дівчина в віночку У вишиваній сорочці Русу
косу заплела.
Л.
Біда
Калина
На городі біля тину Чепурилася калина. Почепила ягід грона, Мов намистечкчервоне, І співала ніжно й тихо : Неробіть калині лиха, Не ламайте , бо калина ,- Це
маленька Україна !
Ярослав
Скидан
Біля річки
Прийшли
до річки дві верби З маленьким вербенятком . Прийшла калина зі своїм малим калиненятком. Прийшла і вільха з вільшеням, Тополя з тополятком. Та й залишились тут усі, Щоб потім гаєм розростись , Зеленим
гаєм стати .
Леся Силенко
Червона калина
Червона калино,чого в лузі гнешся? Чого в лузі гнешся ? Чи світла не любиш , до сонця не пнешся? До сонця не пнешся? Чи жаль тобі цвіту на радощі світу ? На радощі світу? Чи бурі боїшся,чи грому з блакиту ? Чи
грому з блакиту ? Не жаль мені цвіту не страшно і грому . Нестрашно і грому , Ісвітло люблю я, купаюся в ньому,
Купаюся в ньому . Та вгору не пнуся,бо сили не маю, Бо сили не маю, Червоні ягідки додолу схиляю, Додолу схиляю. Я вгору не пнуся , дубам я не пара, Дубам я не пара. Та ти мене,дубе,отінив як хмара, Отінив , як хмара .
Іван Франко
10
зупинка « Природнича»
. Робота над віршем «Буду я природі
другом» С. Жупанина
а)Читання вірша вчителем. –Що бажає автор?(Жити в мирі й щасті. ) - Як
автор ставиться до природи ?
б)Робота над змістом вірша. –
Перечитайте вірш самостійно і виберіть рядки ,які вам найбільше сподобалися. –У
якому рядку виражена головна думка вірша? (У другому рядку.) - Як слід ставитися до природи?
11
зупинка « Підсумкова»
Наші
ліси , річки , луки й озера , гори й степи називають одним словом – природа.
Природа дає людині все потрібне для
життя. –
Розплутайте клубочок і прочитайте , чого вчить природа.
- Чи сподобався вам урок? Чим ? Що
нового для себе знайшли ?
ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ
Немає коментарів:
Дописати коментар